Contingut principal

Ajuntament de Dénia

Actualitat

La Ciutat Creativa llança la marca 'Bancalet' per a la promoció i la protecció dels productes de la Marina Alta

L'Oficina de la Innovació i la Creativitat, que gestiona els projectes lligats a la Ciutat Creativa de la Gastronomia, té molt avançada la tramitació, registre i gestió de la marca "Bancalet" per a la identificació dels productes d'origen comarcal. La marca ja ha superat la fase d'exposició pública per al seu registre a l'Oficina Espanyola de Patents i Marques, amb el reglament propi que la distingeix.

"Bancalet" és una marca col·lectiva sota la qual podran actuar productors, elaboradors, comerciants i, en una segona fase, artesans, entitats i establiments d'hostaleria.El projecte de dotar d'una marca col·lectiva al producte local de la Marina Alta, lligat com a punt de partida a la condició de Dénia com a Ciutat Creativa de la Gastronomia per la UNESCO, s'ha emprès amb l'objectiu de contribuir a la revitalització del sector agroalimentari des de les premisses de la innovació social, el comerç just, el consum de proximitat i la sobirania alimentària.

La marca serà l'eina que articule el projecte "Bancalet: Biodiversitat, Territori i Cuina", una iniciativa de custòdia del territori des de la perspectiva de la gastronomia que pretén reconnectar la producció agroalimentària local amb el sector hostaler i amb tot el que això implica en el teixit econòmic, comercial, artesà i mediambiental.
 
A més del registre de la marca, estan molt avançats els documents i el disseny que en regularan l'ús i la imatge. Es tracta de materials sobre els quals es treballa en una experiència pilot per analitzar la seua efectivitat, i en la qual participen, inicialment, un reduït però divers grup de productors i sectors interessats.

L'experiència ja ha donat les primeres passes i es posarà en marxa activament en les pròximes setmanes, testant en els àmbits de la producció i la comercialització cadascuna de les iniciatives que es proposen en els documents bàsics i aquelles altres que poden sorgir de les propostes i suggeriments dels participants.

En aquest sentit, hi ha una proposta de materials promocionals, que inclouen logotip, cartells i fullets, vinil per a la porta del comerç, matrícula d'identificació en comerços i mercats, 'stopper' per a expositors lineals, 'rollup'... Igualment, s'estan carregant els continguts d'una pàgina web (bancalet.com) en la qual s'oferirà informació dels participants, amb geolocalització de tots ells, i les activitats lligades a l'experiència.

En un primer moment l'experiència es centra en la producció primària, les elaboracions i el comerç. En una segona fase s'actuarà en l'hostaleria i la restauració, que requereixen un tractament específic i que necessiten una base sòlida de productes identificables que s'anirà perfilant en aquesta primera etapa de treball amb els productors.
 
Cap a un "clúster" agroalimentari

Per al disseny de l'experiència "Bancalet", l'Oficina de la Informació i la Creativitat ha pres com a base models i formats de marques actives en altres territoris, i especialment experiències de Ciutats Creatives de la xarxa UNESCO de diferents països, de les que han sorgit iniciatives com l'Associació de Productors de Bergen (Noruega) o el certificat de restaurants i artesans gastronòmics de Tucson (Arizona, Estats Units).

L'objectiu del projecte "Bancalet" és avançar amb pas segur cap a la creació d'un "clúster" d'empreses agroalimentàries de la comarca -lligat estretament a la creació d'un campus universitari- que tinga un pes real en l'economia local i que siga font de consolidació i riquesa per al sector hostaler i turístic, i particularment que enfortisca la seua oferta gastronòmica.

La decisió de promoure una marca específica que visualitze el producte comarcal en mercats, comerços i establiments d'hostaleria s’ha pres després d'una sèrie de consultes amb els agents del sector agroalimentari. Forma part també dels objectius marcats en el diagnòstic del territori elaborat per l'Oficina de la Innovació i la Creativitat i figura en les conclusions del D*na Fòrum celebrat el 2019. La iniciativa s'emmarca en el compromís contret amb la xarxa UNESCO de promoure accions que contribueixen a complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) fixats per les Nacions Unides i assumits per la comunitat internacional.

La Ciutat Creativa llança la marca 'Bancalet' per a la promoció i la protecció dels ...
La Ciutat Creativa llança la marca 'Bancalet' per a la promoció i la protecció dels ...
La Ciutat Creativa llança la marca 'Bancalet' per a la promoció i la protecció dels ...
Anar al principi de la pàgina