El regidor de Cultura, Raúl García, la presidenta de la Federació de Moros i Cristians de Dénia (FEMMICC), Sonia Pérez, i per part de l'empresa de comunicació Plus Media Mónica Martínez, directora creativa i Rosa Ivars, directora de Projectes, van participar ahir, dimecres 30 d'agost, a la sala de Plens de l’Ajuntament de Dénia, en el primer acte de Moros i Cristians de la temporada 2023-2024. Es tractava de la presentació de la processó “De quan los moros arribaren al Saladar”, prevista per al 9 de setembre pròxim a Dénia.
El regidor de Cultura ha anunciat que dijous que ve, 7 de setembre, a les 19.30 hores, tindrà lloc la xarrada “La processó “de quan los moros vingueren al Saladar” any 1556. Context històric i dades documentals sobre una processó de gràcies *per salvar Dénia d’un atac corsari”, a càrrec de Rosa Seser Pérez, a la Biblioteca de Dénia, per a ampliar aquest fet històric. L'arxivera municipal explicarà els fets històrics en què es basa aquesta processó d'agraïment per salvar a Dénia d'un atac corsari.
Des de la FEMMICC han recalcat “que les festes de Moros i Cristians sempre s'han basat en fets històrics, igual que han fet en aquesta ocasió, apostant per la història i la cultura”, i recuperant una part oblidada de la història de Dénia durant més de 300 anys. La iniciativa s'inspira en una processó que va tindre lloc el 10 de setembre de 1556 a Dénia, on els ciutadans van eixir a desfilar per a donar gràcies per haver salvat Dénia d'un atac per part dels corsaris.
En 1556 va haver-hi un intent d'atac barbaresc en les costes de Dénia, els corsaris van aprofitar que els deniers estaven a Xàbia per a entrar per les Rotes. Els pocs ciutadans que quedaven a Dénia es van poder refugiar al Castell i van llançar unes canonades per a intentar persuadir als invasors que entraren a la ciutat. Els pirates barbarescos van interpretar les canonades com que a Dénia estaven tots els seus habitants, i van abandonar la ciutat. En honor a aquest succés, va nàixer aquesta celebració amb l'objectiu d'agrair que la invasió a penes va danyar als pobladors.
El recorregut de la processó s'iniciarà en la ronda de les Muralles, passarà pel carrer del Foramur, el carrer de la Mar i finalitzarà a les 21.00 hores en la plaça del Consell, on hi haurà focs pirotècnics. “S'ha optat per aquest recorregut pel fet que es passarà per on es va produir l'atac barbaresc que va donar inici a aquesta celebració”, ha assenyalat la presidenta de la FEMMICC, Sonia Pérez.
D'altra banda, Pérez ha assegurat que aquesta iniciativa pretén desestacionalitzar el calendari festiu d'agost en proporcionar un esdeveniment al setembre “amb una gran atracció de gent”. Pérez ha afegit que “cal assenyalar que aquesta desfilada és el factor clau perquè la festa de Moros i Cristians de Dénia siga considerada com a festa d'Interés Turístic Nacional”.
Plus Media ha presentat el cartell i el tràiler de la campanya, en la qual van explicar que es pretenia “fer creure a la gent el que no era”, com els va passar als corsaris en 1556, que van creure que Dénia estava plena quan van escoltar les canonades, quan en realitat la ciutat estava semibuida. El tràiler, segons van comptar, es basa de nou en dades històriques de la ciutat, que es troben en l'Arxiu Municipal. “En 1599 Lope de Vega va vindre a Dénia amb Felip III i van ser acollits entre grans festes, a més van visitar les Rotes i la cova Tallada, entre altres llocs d'interés de la ciutat. Fa més de 400 anys, Lope de Vega ja va deixar escrits en els seus versos aquestes festes en les quals es basa la processó en un llibre anomenat ´Festes de Dénia`”.